Landsmötesbloggen

Folkpartilandsmöte på Internet

D Programpunkt 40-43 och motion D26 och D2 y4-5, Tillväxt och internationalisering

Programpunkter:

40. Uppmuntra internationellt företagande. Sverige ska strida för frihandeln i internationella organisationer.

41. Förstärk Exportrådets och Svensk Exportkredits m.fl. möjligheter till stöd för att öka de mindre företagens internationalisering.

42. Genomför fortsatta insatser för att få fler företag att etablera sig i Sverige.

43. För att underlätta rekrytering av spetskompetens bör en förenkling, breddning och förlängning av expertskatten införas.

D26. Ett Sverige fyllt av entreprenörskap och företag – ändringsförslag

Motionär: Folkpartiet liberalerna Bohuslän

Förslag till landsmötesbeslut:

1. att texten i femte stycket under Tillväxt och internationalisering, andra meningen, kompletteras till att lyda: ”För de mindre och medelstora företagen behövs, förutom en infrastruktur av information och rådgivning om export och annan verksamhet utomlands, en medveten uppbyggnad av exportkompetens i det enskilda företaget genom insatser av olika kompetenta aktörer såsom enskilda rådgivare, konsulter och näringslivets egna organisationer. Denna kompetensuppbyggnad behöver stödjas. Stödet bör ges så nära företagen som möjligt, helst direkt till dem i form av konsultcheckar med ett minimum av byråkrati och utan att någon enskild stödjande organisation särskilt gynnas.”Meningen ”Denna verksamhet behöver stärkas, bland annat inom ramen för Exportrådet” utgår.

2. att punkt 41 ska lyda: ”Stärk de mindre och medelstora företagens möjligheter till internationalisering genom att kanalisera visst stöd till företagen, så att de kan välja att anlita kompentent stöd genom konsulter, enskilda rådgivare, näringslivets organisationer såsom handelskammaren, Företagarna, m.fl. samt Exportrådet. Stärk även Svensk Exportkredits och Swedfunds möjligheter att finansiera aktiviteter i inom internationalisering, export och utlandsetablering.”

Arbetsgruppens förslag har studerats av länsförbundets styrelse i Bohuslän. Förslagets huvuddel är utmärkt men en mindre justering behöver göras.

Relevansen hos arbetsgruppens förslag bör bedömas ur företagarnas perspektiv och tre aspekter lyftas fram:

• Vad krävs för ökad internationalisering och mer export?

• Vilka aktörer kan trovärdigt och effektivt stödja företagen?

• Hur bör stödet utformas?

Vad krävs för ökad internationalisering och mer export?

Den begränsande faktorn är företagets/förtagarens kompetens, kanske brist på kapital – men knappast tillgången på information och exportrådgivning.

Kompetensuppbyggnaden sker i huvudsak hos företagen genom erfarenhetsuppbyggnad, som går långsamt i de mindre företagen, om man inte kan rekrytera medarbetare med lämpliga erfarenheter.

En exportsatsning eller utlandsetablering kräver stora resurser. Men först måste företagaren eller företagets ledning övertyga sig – och ibland också finansiärer – om att företaget klarar en att ro en sådan investering i land. Av avgörande betydelse är erfarenhetsutbyte med andra företagare och rådgivning från personer som företagaren litar på, i kraft av deras personliga kompetens.

Vi noterar också att arbetsgruppen i avsnittet Ett kunskapsdrivet företagande förbigår kompetensutvecklingen i företaget och endast redovisar utbildningsväsendets och forskningens insatser. Analysen speglar inte affärsmannaperspektivet och är alltså otillräcklig.

Vilka aktörer kan trovärdigt och effektivt stödja företagen?

Som rådgivare och utbildare finns en stor mängd aktörer – med varierande kompetens. Även näringslivets egna organisationer svarar för ett utbud av utbildnings- och stödinsatser, mer än vad det i förslaget särskilt omnämnda Exportrådet gör.

Specifikt bör de elva handelskamrarna nämnas. De ägs av sina medlemmar och har en medlemsbas om mer än 10 000 företag av alla storlekar. Handelskamrarna är icke vinstdrivande och regleras genom särskild lagstiftning. De har ett internationellt kontaktnät, som omfattar i stort sett alla länder av ekonomisk betydelse, och därigenom tillgång till det största internationella affärsnätverket av alla.

Företagarna och andra organisationer är också medlemsägda och erbjuder en hel del kompetensutvecklingsinsatser. De representerar vanligen, men inte alltid, de litet mindre företagen.

Exportrådet ägs av staten och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening till lika delar och har ingen medlemsbas.

Dess profil markeras av att det har exportrådgivare i Sverige och regelrätta kontor i utlandet, som utför all form av exportkonsultverksamhet ifrån marknadsanalys till partnersökning.

Det är närmast praxis att politiker och statliga företrädare, när de söker främja export och utlandsetablering, stöder sig på Exportrådet, Vinnova, Nutek, Almi, kreditinstituten och länens/regionernas näringslivsorgan. Alltså enbart organisationer, där staten har ett betydande inflytande. Däremot glöms näringslivets egna organ ofta bort. Så också i arbetsgruppens förslag.

Även det statligt ägda riskkapitalbolaget Swedfund bör omnämnas.

Folkpartiet liberalerna stöder marknadsekonomi och vill att företagen ska utvecklas utan statlig inblandning. Tyvärr faller även vi lätt in i blandekonomiska tankegångar, när vi söker skapa offentliga initiativ för att på olika sätt stödja näringslivet.

Hur bör stödet utformas?

En grundregel bör vara att företagen ska uppmuntras att söka hjälp, där den för ändamålet bästa kompetensen finns att tillgå till ett för företaget skäligt pris. Stödet för kompetensutvecklingsinsatser i företagen, bör ges direkt till företagen, så att de fritt kan välja utbildnings- och rådgivningsorgan och just den insats de behöver. Konsultcheckar med enkelt regelverk är att föredra.

Stödet ska kunna förmedlas konkurrensneutralt genom flera olika aktörer, så att inte någon enskild aktör gynnas på andras bekostnad genom ett exklusivt erbjudande av statlig finansiering. Konkurrenssnedvridande gynnande förekommer tyvärr i dag.

D2. Vidareförädling av entreprenörsprogrammet

Motionär: Folkpartiet liberalerna Blekinge

Förslag till landsmötesbeslut:

1. att följande punkt tas in som tillägg till programgruppens entreprenörskapsprogram: ”Höj medborgarnas kunskap om ett växande näringslivs avgörande betydelse för allas vårt ekonomiska välstånd med utgångspunkt i krav och utmaningar som globaliseringen ställer.”

2. att följande punkt tas in som tillägg till programgruppens entreprenörskapsprogram: ”Vinster i företagen är en förutsättning för att de ska leva och växa. Krav och pålagor från myndigheter som begränsar företagens möjlighet att visa vinst ska noga övervägas innan de införs.”

3. att följande punkt tas in som tillägg till programgruppens entreprenörskapsprogram: ”Företagens frihet och möjlighet att agera när deras verksamhet måste anpassas till nya förutsättningar ska maximeras.”

4. att följande punkt tas in som tillägg till programgruppens entreprenörskapsprogram: ”Beakta särskilt exportindustrins krav och utvecklingsmöjligheter vid övergripande politiska beslut vars konsekvenser påverkar Sverige under många år framåt.”

5. att följande punkt tas in som tillägg till programgruppens entreprenörskapsprogram: ”Exporten av varor och tjänster har en avgörande betydelse för välståndet i vissa länder. Sverige är ett av dessa. Vi ska därför uppmuntra internationellt företagande och strida för frihandel i internationella organisationer.”

Alla goda krafter behöver samlas för att kunskapen om entreprenörernas och företagens betydelse för vårt välstånd ska spridas. Genom föreslagna tilläggspunkter vill vi förstärka budskapet i entreprenörskapsprogrammet.

PS-svar:

Programpunkt 40–43 samt motion D26 och D2 yrkande 4–5

Partistyrelsen anser att den globala ekonomiska krisen som vi nu upplever tydligt visar på hur beroende Sverige är av omvärlden. Samtidigt är exportindustrin oerhört viktig för tillväxt och välstånd i Sverige. Sverige, som en utpräglad kunskapsnation, har goda förutsättningar att dra nytta av de möjligheter som internationaliseringen medför. Globaliseringsrådets slutrapport Bortom krisen. Om ett framgångsrikt Sverige i den nya globala ekonomin belyser också bland annat dessa frågor på ett intressant sätt.

Programgruppens rapport kopplar ihop just företagande och entreprenörskap med tillväxt och internationalisering. Exempelvis är företag som verkar på den internationella marknaden ofta mer produktiva, samtidigt som de får tillgång till en större marknad och kan växa.

I (punkt 40) står följaktligen att internationellt företagande ska uppmuntras och att Sverige ska strida för frihandeln i internationella organisationer. Partistyrelsen noterar att den ekonomiska krisen har medfört nya utmaningar. Det finns tydligare tecken på protektionism runt om i världen. Därför är det i nuläget synnerligen viktigt med en svensk frihandelsinriktad hållning, enligt partistyrelsen. Regeringen har också vidtagit en rad åtgärder för att motverka krisens negativa effekter. Ett exempel är att tillskottet på 3 miljarder kronor till Svensk Exportkredit inneburit att utlåningskapaciteten ökat vilket är betydelsefullt för exportföretagen.

Partistyrelsen menar att verksamheten för att stödja just de mindre och medelstora exportföretagen behöver stärkas. Det rör sig om information, rådgivning och annan verksamhet utomlands. Det utvecklas också i rapporten som föreslår en rad angelägna insatser nämligen att förstärka Exportrådets och Svensk Exportkredits m.fl. möjligheter till stöd för att öka de mindre företagens internationalisering (punkt 41), att fortsatta insatser för att få företag att etablera sig i Sverige ska genomföras (punkt 42), och att en förenkling, breddning och förlängning av exportskatten ska införas, för att underlätta rekrytering av spetskompetens (punkt 43). Partistyrelsen föreslår att programgruppens förslag punkterna 40–43 bifalls.

I motion D26 menar motionären att rapportens förslag bör bedömas ur företagarnas perspektiv. Motionären menar att viktiga aspekter i sammanhanget är vilka aktörer som på ett trovärdigt och effektivt sätt kan stödja företagen, själva utformningen av stödet, och slutligen vad som krävs för ökad internationalisering där erfarenhetsuppbyggnad tas upp som en hörnsten.

Motionären tar upp två förslag till landsmötesbeslut: Det första förslaget (yrkande 1) är att texten i femte stycket under Tillväxt och internationalisering, andra meningen kompletteras till att lyda: ”För de mindre och medelstora företagen behövs, förutom en infrastruktur av information och rådgivning om export och annan verksamhet utomlands, en medveten uppbyggnad av exportkompetens i det enskilda företaget genom insatser av olika kompetenta aktörer såsom enskilda rådgivare, konsulter och näringslivets egna organisationer. Denna kompetensuppbyggnad behöver stödjas. Stödet bör ges så nära företagen som möjligt, helst direkt till dem i form av konsultcheckar med ett minimum av byråkrati och utan att någon enskild stödjande organisation särskilt gynnas.” Meningen ”Denna verksamhet behöver stärkas, bland annat inom ramen för Exportrådet” utgår.

Det andra förslaget (yrkande 2) är att punkt 41 ska lyda: Stärk de mindre och medelstora företagens möjligheter till internationalisering genom att kanalisera visst stöd till företagen, så att de kan välja att anlita kompentent stöd genom konsulter, enskilda rådgivare, näringslivets organisationer såsom Handelskammare, Företagarna, m.fl. samt Exportrådet. Stärk även Svensk Exportkredits och Swedfunds möjligheter att finansiera aktiviteter i inom internationalisering, export och utlandsetablering.

Partistyrelsen delar motionärens uppfattning att kompetensuppbyggnad i de mindre och medelstora exportföretagen är viktigt och behöver stödjas. Här kan rådgivning och information från olika aktörer spela en roll. Partistyrelsen håller också med om att det är viktigt att utforma stödet på ett bra sätt, likaså att det bra om företagen kan välja mellan flera kompetenta aktörer på området. Programgruppen har också som en programpunkt (41) att stärka möjligheterna att ge stöd för Exportrådet, Svensk Exportkredit med flera. Dessutom pågår för närvarande en översyn inom Regeringskansliet om statliga rådgivningsinsatser till företag som tangerar flera av de frågor motionären är inne på. Partistyrelsen föreslår därför att motion D26 anses besvarad.

I motion D2 yrkande 4–5 yrkas att landsmötet antar några punkter som tillägg till programgruppens text om internationalisering och tillväxt (övriga yrkanden behandlas under stycket ”Behovet av entreprenörer och företagare”). I yrkande 4 föreslås att särskilt exportindustrins krav och utvecklingsmöjligheter vid övergripande politiska beslut vars konsekvenser påverkar Sverige under många år framåt ska beaktas. Partistyrelsens uppfattning är att det som motionären tar upp i yrkande 4 är betydelsefulla utgångspunkter och därför redan i nuläget finns med när politiken utformas, men att de också måste vägas mot andra intressen. I yrkande 5 vill motionären införa en ny punkt 40 som följer. Exporten av varor och tjänster har en avgörande betydelse för välståndet i vissa länder. Sverige är ett av dessa. Vi ska därför uppmuntra internationellt företagande och strida för frihandel i internationella organisationer.

Partistyrelsen håller helt med motionären om att exporten av varor och tjänster är centralt för vårt välstånd. Detta är emellertid något som redan finns som utgångspunkter både i föreliggande rapport och Folkpartiets politik sedan tidigare. Däremot är förslagspunkterna utformade som operativa förslag, inte utgångspunkter för politiken. Partistyrelsen föreslår därmed att motion D2 yrkande 4 och 5 anses besvarade.

Lämna en kommentar